DAP Patut Buka Kelas Belajar Bahasa Melayu Untuk Ahli Parti Mereka

Daripada DAP dok sibuk nak buat projek mega itu dan ini… Gomez syorkan adalah lebih baik jika DAP buka kelas untuk belajar Bahasa Melayu. Yela, boleh dikatakan hampir keseluruhan pemimpin dan anggota parti DAP langsung tak fasih berbahasa Melayu.

Nama je orang Malaysia tapi bahasa Melayu berterabur… Kalau tak fasih, itu masih boleh diterima… Paling teruk apabila ada diantara mereka yang langsung tidak boleh berbahasa Melayu. Haha! Kalau begitu, Gomez rasa geng yang langsung tak tahu bahasa Melayu ni elok berambus dari Malaysia je..

Pengerusi NGO Aktivis Belia Tanah Air (ABATA), Azrinizam Ibrahim turut menyarankan agar DAP membuka kelas Bahasa Melayu kepada ahli dorang. Elok jugak DAP buka kelas secara percuma… Sebab takut nanti dorang takde duit pulak nak bayar yuran… Yela, dorang cuma mampu bayar untuk kelas bahasa Inggeris dan sebagainya je. Opsss!

Sangat memalukan apabila orang Malaysia tapi tak pandai cakap bahasa kebangsaan… Langsung takde jiwa patriotism! Agak mengejutkan apabila Cina DAP yang sudah tua bangka, duduk Malaysia sejak lahir tapi satu habuk bahasa Melayu tak faham.

Jika kita teliti syarat kewarganegaraan di seluruh negara termasuk Malaysia, syarat untuk mendapatkan kerakyatan negara mereka harus fasih dalam bahasa negara jika mereka mahu dapatkan kerakyatan. Jadi bagi kes DAP ni, lagu mana beb??

Sepatutnya dorang tak layak dapat kerakyatan negara Malaysia, tapi disebabkan dorang dilahirkan disini.. Jadi secara automatiknya, dorang ni orang Malaysia… Tapi bisu berbahasa melayu. Dalam Konvensyen Kebangsaan DAP baru-baru ini, terbukti ramai cina DAP yang tak tahu berbahasa Melayu.

Kalau dorang fasih berbahasa Malaysia, kenapa perlu ada alat penterjemahan?? Daripada dok bazir duit beli alat terjemahan yang bernilai RM20,000 tu, lebih baik DAP buka kelas bahasa kebangsaan. Sebanyak 100 unit alat terjemahan digunakan pada persidangan tersebut bagi menterjemah bahasa Melayu dan Tamil kepada bahasa Mandarin. – TiraGomez/UtaraNews

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s